Contact info@corda.nl
26-04-2011

Inzet van Sociale Media voor B2B marketing: bepaal uw strategie

Meer dan 75% van de Nederlandse marketeers en communicatiemanagers geeft aan in 2011 meer budget te gaan vijmaken voor de inzet van social media. Dat blijkt uit onderzoek van LEWIS PR onder 96 Nederlandse marketing- en communicatiemanagers. Uit dit onderzoek blijkt dat het merendeel van de managers met name wil investeren in LinkedIn en Twitter. Daarnaast willen ze duidelijk aanwezig zijn op YouTube en zien ze mogelijkheden met Facebook. Afhankelijk van de branche wordt Hyves ook genoemd. Belangrijkste redenen zijn interactie met klant, branding en leadgeneratie.

Wat wij vaak zien is dat bedrijven wel iets met Social Media willen gaan doen, maar dat dit vaak niet veel verder gaat dan een LinkedIn profiel van werknemers en een Twitter/Facebook account waar weinig gecommuniceerd wordt.

Als u serieus met dit niet te onderschatten medium wilt gaan communiceren dan zult u dit doordacht moeten doen. Zorg voor een gedegen strategie waar u en uw personeel achter staan. Een strategie die aansluit bij uw bedrijfs- en marketingplan. Stel duidelijke doelstellingen en maak een plan. Blijf tijdens het implementeren en uitvoeren constant evalueren en bijstellen.

Social Media is bij velen een ondergewaardeerd midddel om je doelgroep te bereiken. Dit medium biedt u vele mogelijkheden. Denk hierbij aan: branding, leadgeneratie, sales ondersteuning, relatiebeheer, social recruiting, social pr, crowd sourcing, marktonderzoek, interne communicatie, concurrentievoordeel, innovatie en productoptimalisatie.

Als regel willen we u meegeven: bepaal een Sociale Media strategie en voer deze doordacht uit. Zorg voor draagvlak binnen de organisatie, stel doelen en blijf evalueren. Daarnaast moet deze strategie een goede plek hebben in de marketingstrategie. Sociale Media is een middel die zeker in combinatie met andere marketingactiviteiten ingezet zou moeten worden.

We kunnen u helpen bij het ontwikkelen van een strategie, het implementeren, coachen van personeel en evalueren. Wilt u het volledige beheer van uw Social Media uitbesteden dan kunnen we dit ook uit handen nemen al zijn we van mening dat niemand beter dan de klant zelf z'n bedrijf kan promoten.
Wilt u meer hierover weten, neem dan contact op met Wilbert Claessens: wilbert@corda.nl. We kunnen u helpen bij het opzetten van eenmalige actiepagina's met Social Media koppelingen tot opstellen en uitvoeren van een sociale medie strategie. Ook voor het ontwikkelen van een eigen sociale netwerk (voor bijvoorbeeld uw interne communicatie) kunt u bij ons terecht.


26 april 2011, Wilbert Claessens, www.twitter.com/netcreative

« Terug

Bel mij terug

Alle velden zijn verplicht.